«Gjemmekontor» – OBS, OBS!

«Hvetebrødsdagene» med hjemmekontor er over og hverdagen har i større eller mindre grad meldt sin ankomst.

I vår så vi utallige eksempler på folk som smilte i finskjorta og joggebuksa i webmøter, snakket i telefonen mens de hang opp klær, hadde Koronamøter i solveggen og benyttet fleksitid både på arbeidstid og -oppgaver. Selv om vi har hatt hjemmekontor før ble nå nye baller kastet i luften og landet både her og der. Det var helt klart de som likte denne nye arbeidsdagen best som postet mest, men det var også en fin forandring for mange som hadde travle hverdager med tidsklemme. Tross stengte barnehager og skoler som holdt på å ta liv av enkelte småbarnsforeldre, leste vi stadig at effektivitet og produktivitet økte ved hjemmekontor.

Ny hverdag

Nå har unntakstilstanden kanskje gått over i nye rutiner. Mange av de som likte komforten, fleksibiliteten og arbeidsroen den nye situasjonen medførte, har gått over i en ny fase som ikke er like forlokkende og energigivende. Frustrasjon, usikkerhet, ensomhet og psykiske utfordringer har økt og verdien av fysisk møte, sparring og sosialisering har blitt tydeligere.

Våre styrker og svakheter forsterkes gjerne etter en tid med hjemmekontor og isolasjon. Ja, kall det gjerne gjemmekontor for her kan vi gjemme det meste av våre svakheter, uvaner, utfordringer og problemer – både jobbrelaterte og private – for alle rundt oss. Ved å være hjemme kan vegger som holder oss oppe falle ned og vegger som aldri skulle vært der bygges opp.

Trivsel

For å trives på jobb over tid må du klare å balansere arbeidsdagen så du opplever mening, mestring og ser resultater uansett hvor du utfører jobben din. Gjennom vår forskning vet vi at kolleger er en meget viktig faktor for din trivsel. Din lyst til å utføre jobben din avhenger av denne faktoren og trenger ikke forsvinne selv om den fysiske avstanden øker. Husk at dine relasjoner er med på å definere deg som mennesker og det er bland annet gjennom dine relasjoner gjennom andre at du er og blir deg.

Din leder har et ansvar for at du skal ha det bra på jobb – også på hjemmekontoret. Dette gjelder ikke bare de fysiske fasilitetene, men også de psykiske. Både angst og ensomhet har økt kraftig etter at Koronapandemien inntraff. Psykiske plager slår sjeldent ut i full blomst over natta, men kommer gradvis snikende. Vær enda mer bevisst på din egen, men også dine kollegers fysiske og psykiske helse nå når høstmørket siger på.

Kolleger

I Krifa har vi sagt at alle ansatte skal se noen av sine kolleger hver dag – enten fysisk eller via Teams. Alle skal bli sett og hørt hver arbeidsdag. Vi skal ikke bare ha jobbmøter, men også sosiale møter. Dette kan være en spasertur med en kollega eller en kaffe/lunsj sammen via Teams. Vi trenger å holde hverandre ansvarlige, oppdaterte og sosialiserte.

Koronakrisen er ikke et sprintløp, men en lang og seig maraton hvor vi skal ha med oss flest mulig helt til mål. Spar litt på kreftene, hjelp hverandre, hei på hverandre og se hverandre gjennom alle faser i dette krevende løpet. Vi som jobber i Krifa er her for at du skal trives og ha det bra uansett om du sitter hjemme eller er på jobb – ikke nøl med å ta kontakt

Test din trivsel og arbeidslyst her

Søk på wordpress-1210958-4292065.cloudwaysapps.com