Mer effektiv – mindre stress

Mer effektiv - Mindre stress

Å være effektiv betyr ikke å stresse og presse seg selv – oftere tvert imot. Å være effektiv betyr heller ikke å holde et jevnt høyt tempo med mange baller i luften samtidig. Effektivitet handler om prioritering og planlegging og om å gjennomføre.

Med enkle grep kan du få en langt bedre og mer effektiv hverdag både på jobb og hjemme.

Å være effektiv handler om å bruke tid og energi på det som er viktig for deg. Det handler ikke om å rekke alt eller optimalisere alt. Det handler faktisk ofte om å gjøre færre ting og plukke ting bort. Hva er viktig i dag? Hva er viktig denne uken? Hva er viktig dette kvartalet? Hva er viktig dette året?

Det kan være nytt og ta litt tid å bli bevisst hva dette betyr for deg. Begynn å tenk over det i dag og sett en dato for når du skal skrive ned noe konkret på et papir. Dette trenger ikke være en fasit eller uforanderlig plan, men det vil gjøre deg langt mer bevisst og videre føre til at små og store valg og avgjørelser bli enklere.

Velg riktig jobb

Er du bevisst dine personlige visjoner, verdier og mål vil det også gjøre det langt lettere for deg å velge en jobb du trives i. Er dine visjoner, verdier og mål motstridende med de som er på din arbeidsplass, vil det være vanskelig for deg både å lykkes og være lykkelig der. Og, det er som oftest du og ikke din arbeidsplass som taper mest på dette. Du er selv ansvarlig for ditt liv og du er den som må gå videre.

En effektiv hverdag

For å føle mestring og tilfredshet på en vanlig dag kan det være lurt å sette maksimum 3-4 ting på to-do-listen og gjennomføre dem. Gjør du mer enn dette vil det være ren bonus. Å være effektiv betyr ikke at alle arbeidsoppgavene for uka er gjort, all klesvask er borte, huset er rent, at du har trent hver dag og at du har hatt middagsgjester hver uke. Nei, det handler om å gjennomføre de tingene du har bestemt deg for å gjøre – og være fornøyd med det.

Den første arbeidstimen på dagen er avgjørende

Den første timen du er på jobb setter standarden og stemningen for resten av dagen og begynner allerede dagen i forveien. Veldig få av oss trenger faktisk å besvare mail den første timen vi er på jobb. Du bør begynne med det du planla og så på som viktig dagen i forveien. Om du klarer å skape ro og rom for å jobbe i dybden vil du oppleve den tilfredsstillende følelse av effektivitet. Det krever forskjellig grad av disiplin for oss, men det fungerer.

Det du bruker din tid på er det du bruker ditt liv på.

Hvordan bli mer effektiv?

  1. Gjør noe du elsker – ikke bare noe du liker.
  2. Finn ut følgende:
    Hva er DIN visjon? Hva vil du og hvor og hvordan ønsker du å komme dit.
    Hva er DINE verdier? Hva er viktig for deg og hva føles feil for deg. Hva er DINE mål? Hva ønsker du å oppnå og se realisert før sommeren, de neste 5 årene og om 20-30 år. Vi snakker ofte om bedriftens visjon, misjon, mål og strategi. Dette bør du også gjøre for deg og ditt arbeidsliv.
  3. Du må ha de riktige verktøyene for å utføre dine oppgaver. Vi er alle forskjellige og ingen systemer fungerer for alle. Det finnes en buffet av verktøy for deg og dine behov. Alene eller sammen med kolleger og ledere kan du finne de verktøy som passer for deg.

Søk på wordpress-1210958-4292065.cloudwaysapps.com