Krifa-bloggen

Krifa er en partipolitisk uavhengig arbeidstakerforening som spesialiserer seg på individets behov. Alle kan være medlem uansett yrkesgruppe og stilling.

Når ledelse skaper arbeidslyst

10 / 05 / 2019

Bilde Blott 100519

God ledelse handler om trivsel, lojalitet, sykefravær, engasjement, effektivitet og bunnlinje. Men viktigst av alt: Det handler om mennesker – det handler om deg.

At det er behov for bedre ledelse rundt om i landet vårt er det ingen tvil om. Ledelse er avgjørende for bedriftens suksess, for samfunnet og for hver enkelt av oss. Les hva vår forskning sier om hva som kjennetegner en god leder.

Fire ledelsesdimensjoner som har betydning for din arbeidslyst:

  • Involvering og frihet
    Lederen involverer medarbeideren i beslutninger som har direkte betydning for hans eller hennes jobb. Lederen skaper muligheter for at medarbeideren selv kan planlegge utførelse av jobben sin og gi passe frihet til at medarbeideren løser oppgaven på den måten hun eller han mener er best.
  • Oppmerksomhet og retning
    Lederen gir passe oppbakking og støtte i forhold til de oppgaver medarbeideren har. Lederen anerkjenner medarbeiderens faglige innsats og gir passe feedback. Lederen ser medarbeiderens individuelle behov og tar seg tid til den tiden medarbeideren har behov for.
  • Mening og retning
    Lederen ønsker å skape mening og sammenheng mellom arbeidsplassens overordnede mål og medarbeiderens eget bidrag. Lederen bidrar til at jobben oppleves meningsfull. Hun/han uttrykker klare forventninger til oppgavene medarbeideren skal løse og setter retning og mål for når teamet eller avdelingen er en suksess. Lederen har dessuten overblikk over hvordan det jobbes med felles mål.
  •  Lederen som rollemodell
    Lederen oppleves som troverdig og det er overenstemmelse mellom ord og handling. Lederen oppleves rettferdig og er respektert som menneske. Det er tillit til lederens måte å være leder på – altså til lederens faglighet.

Arbeidsmiljøloven har som formål å sikre deg et arbeidsmiljø som gir grunnlag for at du skal oppleve inkludering og en meningsfylt og helsefremmende arbeidssituasjon og for å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet. Er dette noe din leder følger?

Som medlem i Krifa har du direkte tilgang til våre jurister og spesialister – vi hjelper deg gjerne.

 

God arbeidslyst!

 
 
 

Avbrytelser stjeler ditt fokus

02 / 05 / 2019

Blogg 020519

Mailer, internettfristelser, kaffemaskinen, smser og kolleger som prikker deg på skulderen er velkjente avbrytelser på arbeidsplassen. 

Din livslykke og din arbeidslyst er tjent med at du har orden på dette. Å jobbe mer effektivt og kunne gå hjem fra jobb med følelsen av ha rukket alt det du skulle uten å ha dårlig samvittighet gir mer energi både deg selv, dine kolleger, dine venner og familie.

Slik unngår du forstyrrelser: 

  1. Finn tidspunkt i løpet av dagen som du kan finne ro. Møt for eksempel tidlig opp på jobb og gjør de viktigste oppgavene først.
  2. Velg to eller tre faste tidspunkter på dagen hvor du sjekker mail og hører på telefonsvareren.
  3. Om du har mulighet kan det være effektivt å sette av noen timer til fordypning på jobb uten forstyrrelser eller be om en dag med hjemmekontor.

Les også artikkelen om hvordan man blir mer effektiv og samtidig opplever mindre stress

https://www.krifa.no/blogg/mer-effektiv-mindre-stress

Som medlem i Krifa kan du kontakte våre spesialister så ofte du vil. Vi vil at du skal trives og lykkes. God arbeidslyst!

Mer effektiv – mindre stress

26 / 04 / 2019

Mindre stress

Å være effektiv betyr ikke å stresse og presse seg selv – oftere tvert imot. Å være effektiv betyr heller ikke å holde et jevnt høyt tempo med mange baller i luften samtidig. Effektivitet handler om prioritering og planlegging og om å gjennomføre. 

Med enkle grep kan du få en langt bedre og mer effektiv hverdag både på jobb og hjemme.

Å være effektiv handler om å bruke tid og energi på det som er viktig for deg. Det handler ikke om å rekke alt eller optimalisere alt. Det handler faktisk ofte om å gjøre færre ting og plukke ting bort. Hva er viktig i dag? Hva er viktig denne uken? Hva er viktig dette kvartalet? Hva er viktig dette året?

Det kan være nytt og ta litt tid å bli bevisst hva dette betyr for deg. Begynn å tenk over det i dag og sett en dato for når du skal skrive ned noe konkret på et papir. Dette trenger ikke være en fasit eller uforanderlig plan, men det vil gjøre deg langt mer bevisst og videre føre til at små og store valg og avgjørelser bli enklere.

Velg riktig jobb

Er du bevisst dine personlige visjoner, verdier og mål vil det også gjøre det langt lettere for deg å velge en jobb du trives i. Er dine visjoner, verdier og mål motstridende med de som er på din arbeidsplass, vil det være vanskelig for deg både å lykkes og være lykkelig der. Og, det er som oftest du og ikke din arbeidsplass som taper mest på dette. Du er selv ansvarlig for ditt liv og du er den som må gå videre.

En effektiv hverdag

For å føle mestring og tilfredshet på en vanlig dag kan det være lurt å sette maksimum 3-4 ting på to-do-listen og gjennomføre dem. Gjør du mer enn dette vil det være ren bonus. Å være effektiv betyr ikke at alle arbeidsoppgavene for uka er gjort, all klesvask er borte, huset er rent, at du har trent hver dag og at du har hatt middagsgjester hver uke. Nei, det handler om å gjennomføre de tingene du har bestemt deg for å gjøre - og være fornøyd med det.

Den første arbeidstimen på dagen er avgjørende

Den første timen du er på jobb setter standarden og stemningen for resten av dagen og begynner allerede dagen i forveien. Veldig få av oss trenger faktisk å besvare mail den første timen vi er på jobb. Du bør begynne med det du planla og så på som viktig dagen i forveien. Om du klarer å skape ro og rom for å jobbe i dybden vil du oppleve den tilfredsstillende følelse av effektivitet. Det krever forskjellig grad av disiplin for oss, men det fungerer.

Det du bruker din tid på er det du bruker ditt liv på. 

Hvordan bli mer effektiv?

  1. Gjør noe du elsker – ikke bare noe du liker.
  2. Finn ut følgende:
    Hva er DIN visjon? Hva vil du og hvor og hvordan ønsker du å komme dit.
    Hva er DINE verdier? Hva er viktig for deg og hva føles feil for deg. Hva er DINE mål? Hva ønsker du å oppnå og se realisert før sommeren, de neste 5 årene og om 20-30 år. Vi snakker ofte om bedriftens visjon, misjon, mål og strategi. Dette bør du også gjøre for deg og ditt arbeidsliv.
  3. Du må ha de riktige verktøyene for å utføre dine oppgaver. Vi er alle forskjellige og ingen systemer fungerer for alle. Det finnes en buffet av verktøy for deg og dine behov. Alene eller sammen med kolleger og ledere kan du finne de verktøy som passer for deg. 

Medlemstilbud Krifa – LEGOLAND 30 %

05 / 04 / 2019

Billedelegoland 2019 1440X400Px

I Krifa vil vi at du skal trives både på jobb og når du har fri. Nå får du 30% rabatt på billetter i LEGOLAND og du kan kjøpe inntil 8 billetter per medlemskap til denne rabatterte prisen. 

Klikk HER for å kjøpe billetter

Billettprisen vil med rabatt være på DKK 260,- i lavsesong og DKK 280, - i høysesong. Det er lik pris for både barn og voksne.

Årets nyhet i LEGOLAND er Battle of The Brick – et riddershow med levende hester og modige riddere. Riddere, trollmenn og prinsesser får den ultimate LEGOLAND opplevelse når dere overnatter på det helt nye Castle Hotel. Dere får opplevelser for alle sanser mens den uheldige betjenten forsøker å fange forbryteren i den nye LEGO City 4D-filmen. Dere får en lattertur i Flying Eagle, kjenne magesuget i LEGO Cano, sloss med ninjaene i LEGO NINJAGO The Ride og se alt dette ovenfra i LEGOTOP. Vi garanterer både fart og moro i Kålormen og kuldegufs i Ghost – The Haunted House. En perfekt dag i LEGOLAND avsluttes i Miniland. La eventyret begynne!

Spørsmål og kontakt

Har du spørsmål til billetter eller lignende kan du kontakte LEGOLAND på [email protected] eller + 45 7950 1717. 

Husk at LEGOLAND har stengt enkelte dager september og oktober, november. Se åpningstider og events på www.LEGOLAND.dk.

Link til rabatterte billetter skal ikke gis videre. Dette er en medlemsfordel kun for medlemmer i Krifa. Ved misbruk forbeholder LEGOLAND og Krifa seg retten til å avvise ved inngangen.

Boreout – syk av kjedsomhet

15 / 03 / 2019

Boreout

Det er sunt å ha det travelt i perioder og å kjenne at man oppnår noe. Likeledes er det sunt å kjede seg innimellom og rett og slett tenke over de store spørsmål og være litt kreativ. Er man er derimot understimulert for lenge kan det i verste fall føre til depresjon og angst.

Vi vet at stress er en folkesykdom som stadig rammer flere. Motsetningen til stress kaller vi gjerne for «boreout» og kan være like farlig som stress for den det gjelder. Boreout er et begrep som kommer fra det motsatte av «burnout» og betyr at man har vært understimulert for lenge.

Både boreout og burnout kan forklares som en ubalanse mellom kompetanse og krav i jakten på god arbeidslyst. Boreout handler i høy grad om å ikke ha noe å gi seg til, både når det gjelder konkrete arbeidsoppgaver eller den personlige opplevelsen av å ikke bli utfordret mentalt. 

Kjedsomhet er tabu

I et samfunn som hyller suksess har det blitt status å ha det travelt. Om du spør dine venner om hvordan de har det vil de fleste svare at de har det travelt. Og, om man har det travelt blir det ofte tolket som om man er viktige - og det gir status.

Å innrømme at man kjeder seg på jobb kan være flaut og da særlig om man har gjort det over lengre tid. Verken sjefen din eller dine kolleger har særlig bruk for deg og du utretter ikke noe av særlig stor verdi… Om man ikke gjør noe fornuftig på jobb, mister man da sin identitet og betydning som menneske? Hvem vil egentlig merke om man møter opp på jobb på mandag?

Boreout kommer snikende

Om alle spennende oppgaver forsvinner fra den ene dagen til den andre vil de fleste av oss si klart ifra. Men hvis oppgavene og utfordringene forsvinner litt etter litt over en lengre periode, oppdager vi det kanskje ikke før det er for sent. Ofte forsvinner meningen og de motiverende oppgavene langsomt gjennom nye strukturer, nye kunder eller kolleger som gradvis endrer forventningene til oss.

Hvordan komme seg ut av boreout

Det er helt normalt å spørre en leder eller kollega om noe ekstra oppgaver en gang eller to, men det blir ydmykende om man har følelse av å tigge om oppgaver igjen og igjen. Å bryte med boreout og skape god balanse skjer med tre former for mestring - og det er ikke noe den enkelte medarbeider kan endre alene.

  1. Faglig.
  2. Sosialt.
  3. Personlig.

Snakk med lederen din og forbered deg ved å finne oppgaver og forventninger som passer dine kompetanser og ønsker. Husk at kompetanse og forventninger alltid vil være i utvikling. Forskning viser at boreout særlig rammer dyktige medarbeidere som raskt tilegner seg ny viten og derfor også raskere risikerer å kjede seg og savne utfordringer. Du skal ikke være redd for å ta denne snakken med din leder. De fleste ledere vil være positive til medarbeidere som er åpne i forhold til egen mestring.

Jobb i team så oppgaver og forventninger ikke hviler på deg alene. På den måten er du med på å forebygge skeivfordeling av oppgaver mellom deg og dine kolleger. Gjennom godt samarbeid kan oppgaver flyte mellom medlemmer av teamet og alle kan hjelpe hverandre.

Husk på hvorfor du jobber der du gjør. Gjenfinn meningen med jobben du utfører. Øv deg på å holde konsentrasjonen og unngå fristelsen til å ikke fullføre eller gjennomføre det du skal gjøre eller har begynt på.

Krifa ønsker deg god arbeidslyst og hjelpe og bistå deg i stort og smått gjennom et langt og godt arbeidsliv. Kontakt oss via chat, send oss en mail [email protected] eller ring oss på 22 72 00 20.

Tegn på boreout

  1. Man gjør private ting i arbeidstiden, men begynner å jobbe når kolleger eller ledere kommer forbi.
  2. Man får det til å se ut som man er mange timer på jobb.
  3. Man deler små oppgaver opp i enda mindre biter så de varer lenger.
  4. Man tar arbeid med hjem, men jobber ikke med det.
  5. Man forteller andre hvor travelt man har det.
  6. Man kjeder seg hele tiden og føler stor utilfredshet med jobben sin.

(Rothlin, 2007)

Når jobben gjør deg syk

15 / 02 / 2019

Blogg 2 150219

Din livskvalitet blir svekket når du ikke har det bra på jobb. Listen over hvorfor stadig flere av oss drar på jobb med en vond klump i magen eller velger å bli hjemme fra jobb av samme grunn blir stadig lengre. 

I Krifa merker vi en betydelig økning i henvendelser om psykisk helse og mistrivsel på arbeidsplassen. Press, stress, usikkerhet, arbeidsoppgaver, uavklarte forventinger, omstruktureringer, endringer, grupperinger, mobbing med mer gjør stadig flere av oss syke. Denne formen for sykdom begynner sjelden med like tydelige symptomer som en influensa, men kommer gjerne snikende, blir langt mer alvorlig og tiltar i økende grad. Den oppdages, respekteres og aksepteres gjerne først når det har gått alt for langt. 

Om småsnakk og baksnakking og utestengelse får grobunn kan det forpeste en hel arbeidsplass og den beste arbeidsplassen kan lett bli forpestet av en dårlig leder.

Som arbeidstaker har du mange rettigheter og plikter for at du og dine kolleger skal få jobbe i et trygt og godt arbeidsmiljø. Det er faktisk dette Arbeidsmiljøloven snakker mest om.

«God Arbeidslyst» er Krifas misjon og visjon. Vi har et eget vitensenter for god arbeidslyst som stadig utvides og utvikles. «God Arbeidslyst» er bærekraftig for samfunnet og en klar økonomisk vinning for arbeidsplassen, men for oss er det er først og fremst noe som gir deg som arbeidstaker et bedre arbeidsliv og større livslykke.

Vi er alle skapt til å bidra uavhengig av våre styrker, feil og svakheter og Krifa er til for hjelpe deg videre i arbeidslivet.

Du når oss på www.krifa.no for chat, [email protected] for mail eller på telefonnummer 22 72 00 20 om du vil snakke med oss. 

Reduser ditt og andres sykefravær med «God Arbeidslyst»

http://www.krifa.no/blogg/reduser-sykefravaeret-med-god-arbeidslyst

Overtid – dårlig planlegging/ledelse, god ekstrainntekt eller ukultur?

08 / 02 / 2019

Blogg 080219 3

Hvorfor jobber du mer enn du skal? Svarer ikke dine arbeidsoppgaver med tiden du har til å løse dem? Er ditt fokus å telle timer eller er det å fullføre oppdrag og oppgaver? Å jevnlig jobbe for lenge, for mye og avspasere, vitner ikke først og fremst om enn sunn arbeidshverdag og arbeidsplass– tvert i mot. 

Det kan minne om dårlig kultur, ineffektivitet, og sløsing av både tid og krefter. Med god og riktig organisering bør overtid tilhøre sjeldenheten. I Krifa opplever vi dessverre ofte det motsatte.

Ubalanse mellom jobb og fritid, arbeidsoppgaver og tiden og muligheten vi har til å løse dem tar fra oss både gnisten, motet og gleden over å jobbe. Jobb skal være et sted hvor du utvikler deg, kjenner på mestringsfølelse, øker livskvaliteten, føler deg som en del av et felleskap og at det du gjør er viktig for deg, for arbeidsplassen og samfunnet. Når balansen ødelegges, reduseres din livskvalitet og din lykkefølelse i livet. Det burde aksepteres og applauderes å avklare hvilke forventninger som er knyttet til deg og dine timer på jobb – både med kolleger og ledere.

Tips til hvordan du enkelt og profesjonelt kan få avklart  forventninger til deg, arbeidsoppgaver og arbeidstid. https://www.krifa.no/blogg/forventningspress

Om du ønsker å gjøre en god jobb øker nødvendigvis ikke kvaliteten på jobben i takt med økt timetall. Tvert i mot. Kvaliteten og effektiviteten synker som oftest når timene renner på. Om du endrer fokus, prioriteringer og effektiviser så holder 7,5 timer arbeid 5 dager i uken i massevis for de aller fleste av oss. Hva kan du kutte, hva kan du endre og hva må du slutte med for at jobben din blir utført best mulig til riktig tid? Og en fantastisk bonus er at det kan føre til et bedre privatliv som igjen fører til at du gjør en bedre jobb  – en meget god og positiv spiral med vinnere i alle ledd!

Jobber du mye overtid bør du vite at det ikke kan brukes som en fast ordning, men kun ved et særlig eller tidsavgrenset behov. Du kan ikke selv velge om du vil jobbe overtid. Overtid må avklares tydelig på forhånd eller arbeidsgiver må pålegge deg dette. Det er klare begrensninger på hvor mye du kan bli pålagt å jobbe overtid både per dag, per uke, per måned og per år. Om du jobber overtid holder det ikke å avspasere time for time. Du skal alltid ha et overtidstillegg på minimum 40% per time – alltid! Les mer om dette her https://www.krifa.no/blogg/nar-jobb-blir-frivillig-arbeid

Som medlem i Krifa vil vi hjelpe deg til et arbeidsliv i balanse. I mange tilfeller er en uformell dialog på chat, mail eller telefon med våre jurister og rådgivere nok til å belyse din situasjon og hjelpe deg videre. Vi er kun noen tastetrykk unna.

Når jobb blir frivillig arbeid

31 / 01 / 2019

Blogg Frivillig Jobb 2

Forventer dine kolleger eller leder at du jobber frivillig utenom arbeidstid? Er jobben din så viktig at du gjerne jobber litt gratis? Har jobben din så høy verdi og stor mening at det bare skulle mangle at du ikke jobbet utover de timene du får betalt for? 

Vel – det er stor sannsynlig for at dette er ulovlig og stikk i strid med norsk lov. Og lovbryter er antageligvis noe du ikke har tenkt å være.

Arbeidsmiljøloven er tydelig på at du som utgangspunkt ikke kan jobbe mer enn ni timer i løpet av et døgn og ikke mer enn 40 timer i løpet av ei uke. Jobber du mer enn dette skal det være pålagt av din arbeidsgiver og du skal ha minimum 40% overtidsbetaling på hver time du jobber over. Å avspasere time for time er ikke nok. Du skal alltid ha overtidstillegg.

Selv om du har en jobb du er brennende engasjert i og opplever ekstremt meningsfylt så kan du likevel ikke gå over til frivillig og ulønnet arbeid når din arbeidstidstid er over.

Jobber du i en organisasjon eller stiftelse virker det som om dette er hverdagskost. Hvorfor skal ikke du jobbe frivillig når så mange andre gjør det? Jo, fordi du er ansatt og da kommer det andre regler og lover inn.

I Krifa bistår vi mange medlemmer i denne situasjonen og de har ofte dårlig samvittighet uansett hva de gjør/ikke gjør. Balanse mellom jobb, arbeidsoppgaver, fritid og familieliv føles som både stress og press. En arbeidsgiver og arbeidsplass skal være meget forsiktige med å «regne med at folk stiller opp» gratis for en god sak, deltar på et ekstra arrangement noen ekstra timer, stiller opp ved presset behov og så videre. Her har vi en vei å gå.

 I situasjoner som beskrevet ovenfor, er den ansatte ofte redd for å ta kontakt med oss i Krifa i frykt for å bli «oppdaget». Vi kan betrygge deg med at du får den informasjon du trenger helt anonymt. Vi informerer ingen om din henvendelse og det trenger heller ikke du å gjøre. Som oftest velger arbeidstaker å håndtere situasjonen selv etter drøftelser med våre jurister og rådgivere, mens andre ganger bistår Krifa i en aktiv rolle med leder og arbeidsgiver.

Ta kontakt med oss på chat www.krifa.no, mail [email protected] eller på telefon 22720020 om vi kan hjelpe deg.

 Tips til relaterte saker:

http://www.krifa.no/blogg/forventningspress https://www.krifa.no/blogg/god-eller-stresset-hverdag-du-bestemmer

Krifa har signert avtale med interesseorganisasjonen PO

24 / 01 / 2019

Blogg Po

«For å kunne yte best mulig service for våre medlemmer har PO inngått samarbeid med Krifa». Dette sier PO (Personalorganisasjonen for ansatte i Misjonskirken Norge) etter deres generalforsamlingsvedtaket i november 2018. 

Krifa ser med glede frem til å hjelpe det enkelte medlem i PO og PO som interesseorganisasjon. Sammen med PO skal vi bland annet ivareta medlemmenes interesser i forhold til arbeidsgiver, være en sparringspartner i smått og stort, bidra til enda bedre arbeidslyst og selvsagt verne om gode lønns- og ansettelsesvilkår.

Arbeidslivets spilleregler blir stadig mer kompliserte, og å holde oversikt over arbeidstakernes rettigheter og plikter krever tilsvarende økt kompetanse, tyngde og tilstedeværelse. PO har over flere år sett behovet for å knytte til seg hjelp slik arbeidsgiver gjør, og da særlig med fokus på juridiske spørsmål.

I prosessen har det har vært viktig for PO med løsninger som både er profesjonelle og kompetente, og som ivaretar dem som ikke-kommersiell organisasjon og deres særegenhet på en god måte.

Krifa har god erfaring med denne type samarbeid og står klar og rustet for oppdraget. PO har nettopp signert ny lønnsavtale og har et meget godt system for sine medlemmer. I Krifa gleder vi oss til å være med både å opprettholde og utvikle dette videre samtidig som vi vil bidra til at den enkelte føler økt arbeidslyst og trygghet i jobben.

God eller stresset hverdag - du bestemmer!

11 / 01 / 2019

Bilde2

Ferien er over og hverdagen er i gang. Er overgangen brå og brutal eller balansere du dette godt? Det er du som bestemmer over din hverdag – selvsagt innenfor visse rammer -, men om du ikke passer på kan stress treffe deg hard og vondt eller smyge seg forsiktig på. 

Følelsen av å ikke strekke til, ha jevnt dårligsamvittighet og ikke få fullført verken det ene eller det andre kan ta både nattesøvn og glede fra de fleste. Når jobben spiser opp fritiden kan det gjøre det vanskelig å få en god hverdag.

De vesentligste årsaker til stress er knyttet til vårt arbeidsliv og mest av alt våre arbeidsoppgaver. Vi kjenner videre tydelig på stress når det det skjer omstruktureringer på arbeidsplassen, i forholdet  til lederen vår og våre egne ambisjoner. Stress knyttet til både barnepass og egen helse er heller ikke unormalt.

Her er 5 enkle råd for å unngå stress i hverdagen:

  1. Få oversikt. Gå gjennom hverdagen din og finn ut av hvilke områder som setter størst press på deg.
  2. Avklar forventninger. Snakk med sjefen om forventningene hans/hennes til deg, men sjekk også om det er dine forventninger til deg selv du føler deg mest presset av.
  3. Legg fra deg jobben din når du går hjem.
  4. Prioriter og planlegg dine oppgaver. Hva er viktigst og hva haster mest.
  5. Lytt til egen kropp og stopp opp før kroppen stopper opp av seg selv.

Ved å jobbe effektivt – ikke stressende – kan du få bukt med både avbrytelser, dødtid og den dårlige samvittigheten.

Neste side